VoIP Cloud

Vijf redenen om over te stappen naar de Cloud met VoIP telefonie

Veel bedrijven waren al bezig met migratie naar de Cloud. De serverparken op kantoor worden langzamerhand weggehaald en de nieuwe applicaties zijn web based. Eenzelfde beweging zie je bij de VoIP telefonie. Telefooncentrales op locatie maken langzamerhand plaats voor VoIP telefoonsystemen vanuit de Cloud.

In een periode waarin er veel thuisgewerkt wordt, zijn de voordelen van een telefooncentrale van de Cloud nog groter. Als jouw organisatie nog een ouderwetse telefooncentrale heeft, bekijk dan eens naar de voordelen die VoIP telefonie uit de Cloud biedt. We zetten de vijf belangrijkste voordelen voor je op een rijtje.

  1. Overal bereikbaar

Ongetwijfeld het belangrijkste voordeel van een telefooncentrale in de Cloud is dat je medewerkers overal vandaan kunnen inloggen. Dat is niet alleen handig in tijden waarin we moeten thuiswerken, maar ook op andere momenten. Denk aan een account manager die op een beurs staat of de jurist die vanuit haar vakantiehuis wat werk verricht. 

Waar je medewerkers ook zijn, het werk staat nooit stil. Iedereen die toegang heeft tot een werkende internetverbinding kan inloggen en meedraaien in het bedrijf. Sterker nog, als je wilt kun je met het hele bedrijf naar Ibiza en vanaf daar doorwerken.

  1. Houd je klantenservice in de lucht

Wellicht houd je vast aan een telefooncentrale op locatie, zodat je klantenservice door kan blijven draaien. In de telefooncentrale heeft een IT-medewerker de wachtrij, het keuzemenu en de doorschakelingen buiten kantooruren in geregeld. Heel erg handig, maar niet als de collega’s van de klantenservice thuis willen (of moeten) werken. 

Met een telefooncentrale in de Cloud is de locatie geen beperking meer. Alles wat je hebt ingesteld voor je klantenservice werkt gewoon, ongeacht of je medewerkers op kantoor zitten of elders. 

Overigens zitten niet alleen de instellingen van de klantenservice in de Cloud. Ook alle groepsnummers, automatische doorschakelingen en andere optimalisaties werken gewoon, ongeacht waar je medewerkers zijn. 

  1. Koppeling met andere systemen

Telefooncentrales op locatie zijn vaak lastig te koppelen met andere softwaresystemen. Dit vereist vaak maatwerk en er is een hele technische infrastructuur nodig met servers en beveiligde verbindingen. 

Telefonie uit de Cloud is juist heel makkelijk te koppelen met allerlei systemen. Dit heeft grote voordelen voor de productiviteit van de medewerkers. De koppeling van je zakelijke software met je telefonie levert een krachtige combinatie op waarbij jouw team binnen een applicatie kan bellen, mailen, vergaderen en samenwerken. 

Er zijn nog tal van andere koppelingen denkbaar. Zo is het mogelijk om alle telefoongesprekken rechtstreeks in je CRM systeem te laten verschijnen. Door je boekhoudsysteem en je telefooncentrale met elkaar te linken, kan de afdeling debiteuren vanuit het boekhoudpakket een telefoongesprek starten met iemand die zijn factuur nog niet betaald heeft. 

  1. Verbeterde veiligheid en betrouwbaarheid

De laatste tijd zijn er steeds vaker cyberaanvallen op bedrijven. Data is het nieuwe goud en ook de gegevens van jouw organisatie zijn veel waard. 

In de Cloud zijn de gegevens een stuk veiliger. Het datacenter is ISO 27001 gecertificeerd en er is een strenge beveiliging aanwezig om te voorkomen dat iemand fysiek toegang krijgt tot de servers. Aan de gebruikerskant is de beveiliging geregeld door middel van twee factor authenticatie. 

Ook de betrouwbaarheid van cloudtelefonie is een stuk groter. Cruciale systemen zijn dubbel uitgevoerd en er is een noodstroomvoorziening aanwezig. Deze dubbele uitvoering voorkomt ook verstoringen bij het updaten. Een groot verschil met een systeem op locatie, waarbij iedere update een downtime van enkele uren betekent en daarom zorgvuldig gepland moet worden. 

  1. Eenvoudig in het beheer

Als de afgelopen periode ons iets geleerd heeft, dan is het wel dat je snel moet kunnen schakelen. De organisaties die het snelst in kunnen spelen op veranderingen, halen de beste prestaties. 

Een telefoonsysteem uit de cloud helpt je om flexibel te zijn. Met een paar drukken op de knop sluit je gebruikers aan of juist af. Als je bedrijf plotseling een flinke groei doormaakt, dan hoef je je geen zorgen te maken of je telefooncentrale dit allemaal wel aan kan.

Een ander voordeel is dat je intern geen capaciteit en kennis meer nodig hebt om de telefonie te beheren. Alle kennis ligt volledig bij je telefonieleverancier. De ervaren supportmedewerkers kunnen ook ingewikkelde problemen snel oplossen. Een bijkomend voordeel is dat de leverancier je ook kan adviseren over hoe jij de telefonie zo goed mogelijk inzet voor jouw organisatie.

Wil jij weten wat een overstap naar telefonie uit de cloud voor jouw bedrijf betekent? Neem dan contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken. 

Of eerst meer leren over VoIP?