Uit onderzoek blijkt dat 40% van de mobiele gesprekken plaatsvindt op kantoor. Daardoor besluiten steeds meer bedrijven om de vaste toestellen te vervangen voor mobiele toestellen. De winsten: flexibiliteit, onafhankelijk van plaats en tijd kunnen werken én inzicht in kosten en verbruik.

Voordelen Vast Mobiel Integratie

Werknemers zijn flexibel en hebben steeds minder een vaste werkplek op kantoor. Tevens is het zakelijk mobiel gebruik toegenomen.  Desalniettemin dient de onderneming optimaal bereikbaar te zijn en te blijven. Beschikbaarheid, bereikbaarheid en flexibiliteit worden daardoor erg belangrijk. Vast Mobiel Integratie heeft een aantal belangrijke voordelen:

  • Inzicht in alle verbruikskosten
  • Onderlinge gesprekken tussen medewerkers nagenoeg kosteloos (bij SIM-integratie)
  • Telefooncentrale functionaliteit op het mobiele toestel (verschilt per oplossing)
  • Plaats- & tijdonafhankelijk kunnen werken
  • Overal & altijd bereikbaar
  • Bereikbaar onder één algemeen telefoonnummer – mobiel en vast
  • Eén bedrijfsvoicemail – mobiel en vast (bij SIM-integratie)

Vast en mobiel integreren

Vast en mobiel kunnen op verschillende manieren worden geïntegreerd: via een app of via een sim-kaart. Hieronder bespreken we kort de verschillen.

Vast Mobiel Integratie via sim-kaart

De integratie via de SIM-kaart wordt ook wel “Forced on PBX” genoemd. Deze integratie is zeer geschikt voor ‘ouderwetse’ non-smartphones. Denk bijvoorbeeld aan ondernemingen in de bouw of fabrieken waarbij gebruik van een smartphone niet altijd praktisch is. De sim-kaart maakt verbinding met de VoIP-centrale. De mobiele telefoon wordt hiermee een vast toestel en kan gebruikmaken van de functionaliteiten die de telefooncentrale biedt:

  • Doorverbinden van gesprekken naar extensie nummers van collega’s
  • Gespreksopname
  • Beschikbaarheidsstatus
  • Kosten en verbruik wordt geregistreerd en opgenomen in de management rapportages
  • Verbinding met het publieke netwerk of indoor managed mobile netwerk

Vast Mobiel Integratie via een app

Er zijn binnen apps verschillende mogelijkheden om vast en mobiel te integreren. Stel, je wilt een nummer bellen en toetst dit nummer in de app in. Dan kunnen er drie dingen gebeuren:

  1. De mobiele telefoon belt de telefooncentrale en daarna binnen die centrale het gekozen nummer, in één handeling (dit heet DISA). Dit is de functionaliteit die de Voclarion App gebruikt. Uitgaande oproepen worden geregistreerd als uitgaande oproepen, maar je ziet wel eerst het bedrijfsnummer en dan het gebelde nummer, bijvoorbeeld 02012345678,0612345678.
  2. De telefooncentrale belt de mobiele telefoon en de ontvanger en brengt ze in contact met elkaar (dit is een soort van doorverbinden). Dit werkt prima maar heeft als nadeel dat uitgaande oproepen in je telefoon worden geregistreerd als binnenkomende oproepen. Je hebt dus een app nodig voor je telefoonverkeer. Echter vaak geven apps alleen het overzicht van gesprekken die via de app gevoerd zijn. Daardoor krijg je gemiste gesprekken op twee plekken te zien.
  3. De mobiele telefoon registreert zichzelf bij de VoIP centrale via een dataverbinding (dit heet SIP-registratie). De verbindingskwaliteit is sterk afhankelijk van je mobiele aanbieder en bovendien krijgen telefoongesprekken via het mobiele netwerk voorrang boven de app. Gesprekken kunnen dus zomaar worden onderbroken!

De werking van de applicatie en functionaliteit kan dus per aanbieder anders zijn en werken. Vraag goed na welke verbinding voor de applicatie noodzakelijk is en welke technieken er gebruikt worden.

Ook de voordelen van Vast Mobiel Integratie?

Met Vast Mobiel Integratie wordt uw mobiele telefoon aansluiting onderdeel van het VoIP platform en heeft u alle vaste telefoonfuncties op uw mobiele telefoon. Bereikbaar onder 1 nummer bent u optimaal bereikbaar.

Bekijk de voordelen van Voclarion Vast Mobiel Integratie >