DECT telefonie in zakelijke omgeving

dect-telefonie-in-zakelijke-omgeving

Wat betreft telefonie binnen een zakelijke omgeving is je mobiele telefoon de basis. Toch wordt dit vaak uitgebreid met een vast nummer zodat jij en je collega’s bereikbaar zijn. DECT telefoons zijn dan vaak het makkelijkst in gebruik omdat je niet “vast” zit. In dit artikel wil ik ingaan op de punten waaraan je moet denken bij de aanschaf en implementatie van een DECT telefonie omgeving.

DECT

DECT staat voor Digital Enhanced Cordless Telecommunications en stamt uit 1993 en is voor langere tijd de standaard voor draadloze telefonie geweest door Siemens in Nederland op de markt gezet. DECT bestaat uit een basisstation en een losse handset. Het basisstation is eigenlijk de lokale zendmast als je het vergelijkt met mobiele telefonie, alleen met een maximale reikwijdte van gemiddeld 30 tot 50 meter binnenshuis en 300 meter buitenshuis.

DECT zakelijk gebruik

Simpele DECT basisstations gaan tot maximaal 6 toestellen. Je kan het aantal basisstations uitbreiden waardoor het aantal te gebruiken handsets ook toeneemt. Bij onvoldoende bereik binnen het kantoor of bedrijfsomgeving zijn de DECT repeaters een uitkomst om het bereik te vergroten. Let wel op dat een repeater is gekoppeld aan een basisstation. Hiermee breid je dus alleen het bereik uit van 1 basisstation.

Er zijn ook uitgebreide multi-cell DECT oplossingen beschikbaar waarbij alle basisstations 1 groot netwerk worden en tot wel 100 basisstations gekoppeld kunnen worden.

De traditionele DECT oplossing werkt veelal via de analoge telefoonlijn, bijvoorbeeld de telefoon verbinding van Ziggo, KPN of Tele2. Prima, maar als zakelijke gebruiker wil je voor de laagst mogelijke kosten bellen. Dan is de koppeling van DECT aan VoIP een uitkomst: Voordelige beltarieven, wel liefst 40% tot 60% goedkopere beltarieven dan via ISDN en geen telefooncentrale nodig in uw woning of bedrijfspand, maar gewoon een telefooncentrale via de cloud.

Om DECT telefoons via VoIP te laten bellen zijn er twee mogelijkheden:

  • Kies voor VoIP DECT basisstations en handsets. De prijs van een VoIP enabled DECT oplossing is vaak iets meer dan een standaard set.
  • Wanneer je de bestaande basisstations en handsets niet wilt vervangen is een VoIP converter de oplossing. Hiermee koppel je de bestaande basisstations aan de VoIP converter.

Voor- en nadelen DECT

Hierbij de voor- en nadelen van DECT op een rijtje:

Voordeel DECT:

  • Simpele goed betaalbare oplossing
  • Bevat basisfuncties als deelbaar telefoonboek, doorverbinden, voicemail en conference call
  • Gemakkelijk uitbreidbaar met extra toestellen

Nadeel DECT:

  • Beperkte reikwijdte binnenshuis en buitenshuis. Uit te breiden met repeaters.
  • Gebonden aan 1 merk voor alle apparaten (basisstation, toestellen, repeaters etc)
  • Bellen via VoIP vraagt om extra investeringen
  • Bij de koppeling aan VoIP heeft u een 3e partij nodig voor de SIP accounts
  • Extra functionaliteiten zoals keuzemenu, wachtrij of openingstijden zijn niet beschikbaar

DECT versus Vast Mobiel Integratie

Met DECT ben je binnen het kantoor mobiel maar buiten het kantoor val je terug op je mobiele telefoon. Wil je ook buiten mobiel verbonden blijven met het kantoor dan in Vast Mobiel Integratie een oplossing. De voordelen ten opzichte van DECT:

  • Geen kosten aanschaf DECT toestellen, je kan gebruik maken van je huidige mobiele telefoons. Dus ook niet merkgebonden (BYOD).
  • Je mobiele toestel fungeert als DECT toestel: gesprekken naar het vaste nummer ontvangt je direct op je mobiele telefoon
  • Uitbellen van je mobiele telefoon kan ook via je vaste nummer
  • De standaard functies als gedeeld telefoonboek, doorverbinden en voicemail zijn ook beschikbaar op je mobiele telefoon.
  • Daarnaast talloze extra functies zoals keuzemenu, wachtrij, wachtmuziek, click-to-dial, gespreksopname, openingstijden, directe nummer etc.

Wilt u meer weten over DECT en VoIP?

Voclarion heeft veel ervaring met DECT implementatie en transitie projecten. Neem vrijblijvend contact met ons op.