Bring Your Own Device: mobiele telefoon integreren in VoIP

De integratie van mobiel op uw VoIP telefonie omgeving is niet meer weg te denken in de huidige telefonie omgevingen. Onderzoek heeft uitgewezen dat 75% van alle mobiele communicatie plaats vind vanuit het kantoor.

De opkomst van BYOD (bring your own device) door medewerkers en de vraag naar meer flexibiliteit in mobility, heeft ervoor gezorgd dat de wens op integratie van de vaste telefoon met mobiele apparaten hoog op de agenda is komen te staan. Het wordt niet enkel gemakkelijker om bereikbaar te zijn, maar het brengt een kostenbesparing met zich mee op de mobiele belkosten.

Wat is BYOD?

BYOD betekent dat werknemers hun eigen mobiel toestel of tablet om te gebruiken op de zaak. Dit gegeven is sinds de laatste 4 a 5 jaar van toepassing. Het probleem van veel organisaties toentertijd lag op security, hoe deze BYOD devices te beveiligingen zodat ze niet de beveiliging van het bedrijfsnetwerk ondermijnen.

In de huidige tijd zijn daar tools en oplossingen voor bedacht die dit probleem geheel opgelost hebben. Het voordeel op flexibiliteit en betere bereikbaarheid is dat een mobiel dezelfde functies krijgt als u gewend bent van een vast toestel. Dus wanneer u op een externe locatie bent, of bij een klant en u wilt een collega op kantoor bereiken dan hoeft u enkel het interne nummer of shortcode te kiezen van het toestel van uw collega.

De voordelen van BYOD

U bent dus beter af met een speciale simkaart die onderdeel wordt van de centrale. Er is geen onbekende of third party software of apps meer nodig. Dus het maakt nu niet uit:

  • Welk toestel een organisatie wil gebruiken
  • Via de SIP Simkaart direct gelinked aan de centrale
  • Geen third party apps of software nodig

Met IP Mobiel heeft u een gegarandeerde dekking over heel Nederland voor zowel spraak als data, buiten en binnen. Tevens is IP Mobiel niet-merk of toestel gebonden en zijn zowel niet-smartphones als smartphones onderdeel van de telefoon centrale. De VoIP telefooncentrale ziet uw mobiele toestel als SIP toestel.

Mobiele integratie en VoIP

U belt over VoIP en inkomende en uitgaande gesprekken verlopen via een SIP Trunk op uw vaste telecom omgeving. Een SIP Trunk is vergelijkbaar met een traditionele ISDN telefoon lijn, maar dan over data. Wanneer het mobiele device geïntrigeerd is op het vaste telecomnetwerk via een app, software of een speciale simkaart, dan belt u met het mobiele toestel via de SIP Trunk naar buiten.

De beltarieven via SIP zijn gemiddeld 40% voordeliger dan via de traditionele ISDN telefoon lijn. En wanneer u met uw mobiel een interne collega belt, via het doorkiesnummer bijvoorbeeld, dan is het spraakverkeer onderling kosteloos. Belt u naar een klant of een collega buiten het telecomnetwerk, dan zijn de lage, vaak genoeg afgekochte tarieven van toepassing, omdat u via de SIP Trunk, dus data, naar buiten belt.

U heeft niet enkel het voordeel op kostenbesparing, maar belangrijker nog ook op functionaliteit. Het mobiele toestel krijgt dezelfde functies die uw vaste toestel ook heeft. Denk aan het doorverbinden naar collega’s, het opnemen van gesprekken en via een snel toets code uw collega’s kunnen bereiken. Veel organisaties zien ook voordeel in het gebruik van een (1) telefoonnummer. U hoeft dan niet meer uw vaste telefoonnummer en uw mobiele nummer bij en klant achter te laten of op het visitekaartje te plaatsen, maar enkel uw vaste telefoonnummer.

Door een slimme doorroutering in de telefoon centrale bent u automatische ook bereikbaar op uw mobiel wanneer u niet op kantoor bent, zonder daarvoor een handmatige doorschakeling te hoeven doen of bij de receptioniste of een collega aan te geven dat u minder goed bereikbaar bent als u op pad gaat.

Hoe link ik mijn mobiele toestel aan de telefooncentrale?

Dat is een goede vraag! Veel oplossingen bieden u een applicatie of software aan, die u installeert op de mobiele toestellen. Dit kan problemen geven op de beveiliging van het toestel en het netwerk, omdat het veelal gaat om third-party software. De meest veilige en efficiënte oplossing is om bij een provider een speciale simkaart aan te vragen met een geïntegreerde SIP cliënt op de simkaart.

Het maakt dan ook niet uit welk merk en soort toestel u heeft. U heeft namelijk geen internet verbinding nodig, daar de SIP cliënt op de simkaart zorgt voor de verbinding en integratie op uw vaste telefoonnetwerk en de telefooncentrale.

Daarmee kunt u het mobiele verbruik ook opnemen in uw telefoon rapportages en controle uitoefenen op het gebruik en verbruik. Dus meer inzichtelijk, overzichtelijk en controleerbaar. Kortom alle functionaliteit die u gewend bent vanuit de centrale voor vaste aansluitingen heeft u nu ook via IP Mobiel op uw mobiele toestel. Bij sommige mobiel integratie oplossingen wordt gevraagd om een speciale App of software op de mobiel te installeren voor de werking.

download voip centrale aanschaffen checklistVoIP telefooncentrale aanschaffen? Gebruik onze gratis checklist

Een nieuwe VoIP gebaseerde telefooncentrale aanschaffen en implementeren is geen alledaags werk. Om u te helpen hebben wij al onze expertise van de afgelopen 10 jaar gebundeld in onze checklist voor VoIP telefonie. Alle belangrijke aandachtspunten voor de aanschaf van VoIP telefonie worden behandeld.

Download nu onze gratis checklist >

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie